Amazon kondigt eerste Disaster Relief Hub in Europa aan om gemeenschappen te ondersteunen die getroffen zijn door natuurrampen

Amazon kondigt eerste Disaster Relief Hub in Europa aan om gemeenschappen te ondersteunen die getroffen zijn door natuurrampen

In deze nieuwe hub zal Amazon gebruik maken van zijn wereldberoemde logistieke netwerk om essentiële goederen te leveren aan getroffen gemeenschappen tijdens rampen. Amazon heeft reeds Disaster Relief Hubs in de VS, Azië en Australië. Sinds 2017 heeft Amazon zijn voorraden, logistieke infrastructuur en technologie ingezet om op meer dan 145 natuurrampen en humanitaire crises te reageren. Hierbij zijn er wereldwijd al meer dan 24 miljoen hulpgoederen gedoneerd. Het speciale Disaster Response-team van Amazon Web Services (AWS) gebruikt cloudtechnologie om partners te helpen de schade in zwaar getroffen gebieden in kaart te brengen en te beoordelen, internetverbindingen te herstellen en callcenters op te schalen om meer aanvragen na een ramp te kunnen verwerken.

14/03/2024 | Brussels

Gisteren kondigde Amazon de opening aan van zijn eerste Disaster Relief Hub in Europa. Het bedrijf zal de hub vullen met 1.000 paletten aan hulpgoederen, genoeg om een Boeing 737-vliegtuig twintig keer te vullen, en zal zijn wereldwijde logistieke netwerk gebruiken om essentiële producten naar non-profitorganisaties en gemeenschapspartners te sturen in de nasleep van natuurrampen. De Disaster Relief Hub is een speciale afdeling binnen het wereldwijde logistieke netwerk van het bedrijf, waar het producten die het hardst nodig zijn na zware stormen, aardbevingen, bosbranden, overstromingen en andere noodsituaties kan opslaan en snel kan verpakken. De Hub bevindt zich in Amazons Fulfillment Center in Rheinberg nabij Düsseldorf (Duitsland), vanwaar er een  gemakkelijke toegang is tot grote internationale luchthavens en transportnetwerken.

"Natuurrampen komen steeds vaker voor en worden tegelijkertijd ook ernstiger. In noodsituaties zullen we onze wereldwijde inventaris, logistieke infrastructuur en technologie inzetten om steun te bieden aan de getroffen gemeenschappen . We zetten onze schaalgrootte en passie voor het bedenken van uitvindingen in voor de samenleving", zegt Bettina Stix, hoofd van Amazon Disaster Relief. "We hebben samengewerkt met lokale en internationale hulporganisaties om zicht te krijgen op hun behoeften en we hebben naar onze data gekeken om de meest gevraagde producten in de nasleep van natuurrampen te identificeren. Met de opening van deze nieuwe Hub in Duitsland zal onze reactie op rampen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika nog sneller en efficiënter zijn."

De nieuwe Hub zal, met zijn grootte van 2.000 vierkante meter, klaar zijn om te reageren op overstroming, bosbranden en de meest voorkomende natuurrampen in Europa. In de voorraad zitten onder andere benodigdheden voor onderdak (zoals tenten, dekens, bedjes, matten, slaapzakken), hygiënekits (zoals zeep, tandenborstels en tandpasta) en schoonmaakartikelen (zoals werkhandschoenen of schoonmaakspullen). Uit een analyse van Amazon naar de opgevraagde goederen in noodsituaties blijkt dat 80% van de benodigde artikelen na elke grote natuurramp hetzelfde zijn. Met behulp van eigen gegevens en voorspellingen van hulporganisaties hebben de Amazon-teams miljoenen hulpgoederen klaarliggen die verpakt en ingezet kunnen worden om getroffen gemeenschappen te hulp te schieten. De meest gevraagde producten zijn luiers, dekbedden, dekens, kachels, tenten en schoonmaakbenodigdheden. Doordat er een speciale opslagplaats is waar deze artikelen klaarliggen om verzonden te worden, kan het bedrijf in minder dan 72 uur hulp bieden. Dit is veel sneller dan wanneer verschillende teams uit meerdere zendpunten van over het hele continent dit zouden moeten doen.

 

Succesvolle partnerschappen met hulporganisaties

Amazon werkt het hele jaar door samen met nationale en internationale hulporganisaties, waaronder het Rode Kruis, Save the Children en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) om hun behoeften te begrijpen en klaar te staan om de producten waar ze om vragen al op voorhand in te kopen. Dankzij deze samenwerking heeft Amazon sinds 2017 op meer dan 145 natuurrampen over de hele wereld kunnen reageren en heeft het al meer dan 24 miljoen hulpgoederen gedoneerd. 

Jeanette Camarillo, Deputy Director for the Department of Humanitarian Response and Recovery bij IOM zei: "De oprichting van deze Hub is een belangrijke mijlpaal in onze lopende samenwerking. Ik ben enthousiast over het feit dat IOM een strategische partner zal zijn in zo'n cruciaal initiatief. Onze samenwerking op het vlak van rampenbestrijding en noodhulpoperaties is tijdens de laatste jaren vruchtbaar geweest en heeft een sterke basis gelegd voor onze toekomstige gezamenlijke inspanningen."

" Amazon en Save the Children ondersteunen al zeven jaar kinderen en hun families die getroffen zijn door rampen over de hele wereld", zegt Gabriella Waaijman, wereldwijd directeur humanitaire hulp van Save the Children. "De nieuwe Disaster Relief Hub is een monumentale volgende stap in Amazons inzet. Het combineert de decennialange humanitaire expertise van Save the Children met Amazons toonaangevende toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat in de nasleep van een natuurramp of noodsituatie essentiële spullen zoals hygiënekits en leermaterialen zo snel mogelijk bij de hardst getroffen mensen komen."

Naast het doneren van producten en het leveren van logistieke diensten, heeft Amazon het ook gemakkelijker gemaakt voor klanten om producten te doneren via de online winkels van het bedrijf. Bij de start van de Russische invasie in Oekraïne gebruikten klanten van over Europa Amazon om duizenden producten naar hulppartners te sturen. Deze konden uitgedeeld worden aan ontheemde Oekraïense gezinnen. 

In de afgelopen 18 maanden heeft Amazon gereageerd op natuurrampen over de hele wereld, waaronder bosbranden in Chili, Colombia, Australië en Hawaï, aardbevingen in Japan, Turkije, Syrië en Marokko, en orkanen en cyclonen in Puerto Rico, Florida en India.

 

Cloudtechnologie gebruiken om de rampenrespons verbeteren

De ondersteuning van Amazon tijdens natuurrampen gaat verder dan het gebruik van zijn netwerk om goederen snel in de getroffen gebieden te leveren. Amazon Web Services (AWS) helpt organisaties het potentieel van cloud computing ten volle te benutten om beter te kunnen reageren op rampen. op. AWS werkt bijvoorbeeld samen met het Amerikaanse Rode Kruis om gemeenschappen te ondersteunen met behulp van cloud computing. Toestellen die door Alexa worden ondersteund kunnen hierdoor ingezet worden om orkaanwaarschuwingen te ontvangen en om bloeddonaties in te plannen.

AWS heeft ook een speciaal Disaster Response-team dat stand-bypartners, waaronder hulporganisaties, overheidsinstanties en non-profitorganisaties, helpt met het voorbereiden en het reageren op rampen door gebruik te maken van cloudtechnologie. Dit omvat het testen van proof-of-concepts en het verfijnen van bestaande vernieuwingen onder gesimuleerde rampomstandigheden, zoals het gebruik van AWS Disaster Response-voertuigen om connectiviteit te garanderen nadat internet- en telecominfrastructuur ernstig beschadigd is. Deze voertuigen zijn uitgerust met krachtige en draagbare cloud computing-apparaten die zijn ontworpen om ingezet te worden in de meest barre fysieke omstandigheden.  

AWS heeft cloudtechnologie ingezet om partners te helpen bij het in kaart brengen en beoordelen van schade in zwaar getroffen gebieden, bij het herstellen van internetverbinding en bij het opschalen van callcenters om meer aanvragen na een ramp te kunnen verwerken. Het team levert ook computervermogen aan hulporganisaties in het veld om informatie ter plekke te verwerken. Zo kunnen deze organisaties sneller beslissingen nemen over waar ze hun inspanningen op moeten richten.

Onlangs heeft AWS cloudtechnologie en expertise geleverd ter ondersteuning van teams die bosbranden bestrijden in Chili, Colombia en Maui. Met behulp van geavanceerde technologie kregen de teams inzicht in de omvang van de schade die door de branden was veroorzaakt en konden ze nieuwe brandhaarden monitoren, bevestigen en zo ook nieuwe branden opsporen. De teams gebruikten de luchtbeelden ook om kaarten te genereren waarmee betere preventieve maatregelen genomen konden worden.

Ga voor meer informatie over de hulpverlening bij rampen naar https://www.aboutamazon.com/impact/community/disaster-relief  


 

Over Amazon

Amazon wordt geleid door vier principes: obsessie voor de klant in plaats van focus op de concurrent, passie voor nieuwe uitvindingen, toewijding aan operationele uitmuntendheid en lange termijn denken. Amazon streeft ernaar om 's werelds meest klantgerichte bedrijf, 's werelds beste werkgever en 's werelds veiligste werkplek te zijn. Klantbeoordelingen, 1-Click shopping, gepersonaliseerde aanbevelingen, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo, Alexa, Just Walk Out technologie, Amazon Studios en The Climate Pledge zijn enkele van de dingen die Amazon heeft gepionierd. Ga voor meer informatie naar amazon.com/about en volg @AmazonNews.