Logistiek

Een op de twee Amazon-zendingen in Europa wordt geleverd zonder doos, dankzij innovatie in verpakkingsreductie

Meer dan 50% van de Europese zendingen van Amazon wordt nu geleverd in een minder en recycleerbare verpakking, zoals een papieren zak of kartonnen envelop. Sinds 2019 werden zelfs 700 miljoen zendingen verstuurd zonder toegevoegde verpakking.

20240411_Sustainability_blog

11/04/2024

Amazon denkt buiten de krijtlijnen: in plaats van de iconische kartonnen doos met het lachende logo, wordt meer dan 50% van de Europese zendingen nu geleverd in minder en recycleerbare verpakkingen, zoals een papieren zak of kartonnen envelop, of zelfs helemaal zonder extra verpakking via Amazons ‘Ships in Product Packaging'-programma.

Amazon gebruikt de aanduiding ‘Verzonden zonder extra verpakking van Amazon' voor artikelen die in aanmerking komen om zonder extra verpakking van Amazon bezorgd te worden. Voorbeelden van zulke producten zijn Pampers, Swiffer en Ariel. Ze kunnen worden verzonden in de originele verpakking van de fabrikant, met alleen een adreslabel voor de klant. Naast afvalvermindering is een zending zonder extra verpakking ook lichter. Dat leidt tot minder leveringsemissies per pakket en minder afval om te recycleren. In de afgelopen vijf jaar zijn via dit programma al meer dan 700 miljoen zendingen in Europa zonder extra verpakking afgeleverd.

Voor artikelen die extra verpakking nodig hebben, gebruikt Amazon papieren zakken en kartonnen enveloppen die tot 90% lichter zijn dan kartonnen dozen van vergelijkbare grootte. Deze enveloppen hebben minder verpakkingsmateriaal nodig. Zo is er minder lege ruimte in elk verzonden pakket.

"Klanten kennen Amazon van onze direct herkenbare kartonnen leveringsdozen, maar meer dan de helft van onze leveringen in Europa komt nu in lichtere verpakkingen zoals papieren zakken of kartonnen enveloppen, of helemaal zonder toegevoegde verpakking," zegt Pat Lindner, VP Mechatronics and Sustainable Packaging bij Amazon. "We zetten ons in om machine learning en artificiële intelligentie te gebruiken om verpakkingen te verminderen en duurzamer te zijn voor onze klanten."

In februari van dit jaar begon Amazon incentives aan te bieden aan externe verkopers die zijn ingeschreven bij het Fulfilment by Amazon-programma aan te moedigen om hun verpakkingen te opnieuw te ontwerpen en hun producten te certificeren onder het ‘verzonden zonder extra verpakking van Amazon' programma.

De lichtste papieren zakken en enveloppen maken

Het Operations Innovation Lab is de plek waar Amazon de nieuwste verpakkingstechnologieën voor Europa test. Het beschikt over speciale apparatuur zoals een geautomatiseerde machine die op maat gemaakte verpakkingen maakt en een innovatieve labelrobot die het aanbrengen van labels automatiseert voor pakketten die kunnen worden verzonden zonder de door Amazon toegevoegde verpakking.

Als er extra Amazon-verpakkingen nodig zijn om een product te verzenden, gebruikt Amazon papieren verpakkingen die gemakkelijk gerecycleerd kunnen worden via het huishoudelijke papierafval van klanten. In Europa zijn de verzendverpakkingen, de dozen, zakken en enveloppen waarin Amazon producten verpakt om aan klanten te leveren, recyclebaar. Dit geldt ook voor de verzendverpakkingen van producten die rechtstreeks door Amazon worden verkocht en verpakking van externe verkooppartners die gebruik maken van Fulfilment by Amazon.

Amazon wil echter ook zo weinig mogelijk verpakking gebruiken om de impact te minimaliseren. De afgelopen jaren heeft Amazon het verpakkingsmateriaal aanzienlijk verminderd door gebruik te maken van artificiële intelligentie (AI) en machine learning (ML) om producten te identificeren die veilig in lichtere, kleinere verpakkingen kunnen worden geleverd. De Packaging Decision Engine is een AI-model dat de meest efficiënte verpakkingsopties helpt bepalen voor het verzenden van miljoenen artikelen die beschikbaar zijn voor Amazon-klanten. Datawetenschappers hebben het model getraind om verschillende productkenmerken te begrijpen, waaronder de vorm en duurzaamheid van een artikel, en om feedback van klanten te analyseren over hoe verschillende verpakkingsopties het doen. Het model leert voortdurend bij en heeft het bedrijf geholpen om het gebruik van verpakkingen te verminderen.

Amazon test in heel Europa ook een nieuwe recycleerbare papieren envelop. De envelop is volledig gemaakt van papier, geoptimaliseerd voor gewicht, flexibiliteit en schokbestendigheid. De papieren vulling in de envelop biedt de nodige bescherming voor de verpakte producten. Ze beschermt het pakket ook tegen onregelmatigheden op weg naar de klant. Deze envelop is veel lichter dan kartonnen enveloppen en dozen en gemakkelijker te vullen zonder ruimte te verspillen. Wanneer pakketten het juiste formaat hebben, kan Amazon meer zendingen in elke bestelbus stoppen. Dat betekent: minder ritjes met bestelwagens. Er is dus minder koolstof nodig voor de productie en het transport. Dit helpt Amazon bij het doel om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn in alle activiteiten. De papieren enveloppen kunnen uiteindelijk bij het huishoudelijk afval.

Geautomatiseerde verpakking op maat

Amazon heeft nieuwe machines ontwikkeld die op aanvraag recycleerbare, op maat gemaakte verpakkingen maken. Hierdoor vermindert Amazon de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor duizenden alledaagse. Via een ingebouwde sensor scannen de machines items zoals videogames, keukengadgets, sportuitrusting en kantoorbenodigdheden die voorheen allemaal in dozen en kartonnen mappen werden verzonden. Vervolgens snijden ze de papieren zak uit rollen papier om de items veilig te verpakken. Elke zak wordt gesloten met behulp van heat-seal technologie, waardoor de machines snel en nauwkeurig kunnen inpakken, terwijl de lege ruimte rond de inhoud tot een minimum wordt beperkt. Er is geen lijm nodig om de verpakking te verzegelen, wat het gebruik van materialen verder vermindert. Door artikelen te verpakken in op maat gemaakte, 100% recycleerbare lichtpapieren verpakkingen en zonder extra opvulling, helpen de machines om gemiddeld meer dan 26 gram verpakking per zending te vermijden.

Labels verbeteren

Terwijl Amazon verpakkingen vermindert en de recyclebaarheid van verpakkingsmaterialen verbeteren, investeert het ook in innovatieve labelingtechnologieën. Amazon test een nieuwe Universal Robotic Labeller. Dit is een hogesnelheidsmachine die automatisch kan labelen en die de plaatsing en hechting van labels verbetert op papieren zakken en op producten die zonder toegevoegde verpakking worden verzonden. De nieuwe machine stelt Amazon in staat om automatisch labels te plaatsen op verpakkingen met kleinere afmetingen en unieke vormen, waardoor er minder materiaal nodig is, kosten verlaagd worden en er efficiënter wordt gewerkt. Amazon test ook een nieuwe easy-peel labeltechnologie in Europa en de VS waarmee klanten verzendetiketten van hun ‘verzonden zonder aanvullende verpakking van Amazon'-dozen kunnen verwijderen na levering.

In 2022 was 11% van alle wereldwijd verzonden pakketten verzonden zonder extra Amazon-verpakking via het ‘verzonden zonder extra verpakking van Amazon'-programma. Sinds 2015 heeft Amazon zo het verpakkingsgewicht per zending met gemiddeld 41% verminderd, wat neerkomt op meer dan 2 miljoen ton vermeden verpakkingsmateriaal. De teams van Amazon werken elke dag aan het verbeteren van verpakkingen en aan de transformatie van hun transportnetwerk, om het duurzamer te maken. Dit omvat ook de elektrificatie van de leveringsvloot en het vinden van alternatieven voor fossiele brandstoffen. Amazon kijkt ernaar uit om vooruitgang te blijven delen en u kunt Amazons laatste duurzaamheidsrapport lezen voor meer informatie.