Amazon Industrial Innovation Fund lanceert Innovation Challenge
Nieuw wereldwijd initiatief om startups te helpen bij de ontwikkeling van technologieën die innovatie in de toeleveringsketen ondersteunen.
In 2022 lanceerde Amazon onze Industrial Innovation Fund, een durfkapitaalinvesteringsprogramma van $1 miljard dat opkomende technologiebedrijven, die oplossingen ontwikkelen in magazijnautomatisering en innovatie van de supply chain, ondersteunt. Sinds de start heeft het fonds verschillende investeringen gedaan in veelbelovende technologieën, zoals Archetype AI, Instock en Mantis. Vandaag zet het fonds een nieuwe stap voorwaarts met de lancering van zijn eerste Innovation Challenge. Dat is een nieuw wereldwijd initiatief om nieuwe technologieën, die helpen bij het oplossen van de huidige en reële uitdagingen in de industrie en bij Amazon, te vinden, onder de aandacht te brengen en te ondersteunen.
Amazon kondigde de introductie van de Innovation Challenge aan tijdens zijn eerste Europese evenement ‘Delivering the Future’, dat vandaag plaatsvond in Vercelli, Italië. Startups die actief zijn in deze sector worden geconfronteerd met een aantal hindernissen die verder gaan dan alleen het vinden van kapitaal. Voorbeelden hiervan zijn het bepalen van de geschiktheid van een product voor de markt, het vinden van klanten, het opschalen van technologieën en het evalueren van de manier waarop en waar ze hun technologieën kunnen verkopen. Daarnaast hebben bedrijven als Amazon specifieke technologische vereisten waarvan startups zich misschien niet volledig bewust zijn of waarvan ze niet begrijpen hoe ze die zonder begeleiding moeten oplossen.
Deze hindernissen weerhouden veel bedrijven ervan het punt te bereiken waarop ze hun technologieën op grote schaal kunnen commercialiseren en inzetten. De Challenge helpt deze hindernissen aan te pakken door samen te werken met organisaties die robotica-ondernemers ondersteunen en door de middelen van Amazon aan te bieden. Daarnaast biedt Amazon de kans voor startups om hun technologieën mogelijk te ontwikkelen, te testen en te commercialiseren bij Amazon. De Innovation Challenge staat open voor startups van over de hele wereld en wordt geleid in samenwerking met Plug N Play.
"Voortbouwend op onze jarenlange ervaring in het ontwikkelen van academische challenges, zoals de Amazon Robotics Challenge, zijn we verheugd om de Innovation Challenge te introduceren," zegt Franziska Bossart, hoofd van het Amazon Industrial Innovation Fund. "Eerder nodigden we universiteitsteams van over de hele wereld uit om autonome robotsystemen te ontwikkelen voor automatiseringstaken in magazijnen, maar nu wenden we ons rechtstreeks tot de sector zelf door direct samen te werken met de robotici, wetenschappers en ingenieurs van bedrijven die al actief werken aan het oplossen van deze problemen. De Challenge biedt ons nog een kans om het internationale startup ecosysteem te ondersteunen en tegelijkertijd een belangrijke rol te spelen in bedrijven meer informatie te geven over Amazon en hoe hun producten zouden kunnen inspelen op onze technologieën en logistieke behoeften."
Deze eerste Innovation Challenge richt zich op verpakkingsinnovatie en oplossingen die razendsnel inzicht in inventaris verbeteren. Nu Amazon werkt aan het verbeteren van de leveringssnelheden en productselectie, wordt het steeds belangrijker om op de hoogte te zijn van details over de stock in elke fase van het proces. Van een zeecontainer tot aan de deur van een klant moeten we producten doorheen de hele toeleveringsketen kunnen volgen. Kunnen zien wat er in een doos zit die onderweg is, is een uitdaging die we nog niet hebben kunnen oplossen zonder ze fysiek te openen waardoor leveringen worden vertraagd. Door deze uitdaging aan te gaan, kunnen we de leveringssnelheid verbeteren, de kosten voor de klant verlagen, retourzendingen en vervang-bestellingen beperken en een aantal duurzaamheidsvoordelen realiseren.
"We zien de Innovation Challenge als een geweldige kans om samen te werken met vooraanstaande personen uit de branche om specifieke uitdagingen waar Amazon voor staat te identificeren en aan te pakken," aldus Bossart. "We kijken ernaar uit om deze eerste Challenge van start te laten gaan en meer mogelijkheden te creëren om aan bewustwording te doen en de aandacht te geven aan andere supply chain-uitdagingen die we willen overwinnen."