Amazon Prime

Amazon kondigt een investering van meer dan 700 miljoen euro aan in robotica en AI-technologieën in Europa

Amazon gebruikt zijn Innovation Lab, waar een divers team van wetenschappers en ingenieurs van over de hele wereld samenwerkt, voor de ontwikkeling en het testen van nieuwe technologieën.

20240411_Tech_Blogpost

11/04/2024

Verscholen tussen de eeuwenoude rijstvelden van Vercelli, in Noord-Italië, bevindt zich een gebouw dat de toekomst van werk vormgeeft. Het Amazon Operations Innovation Lab is een van de meest geavanceerde centra voor robotica-innovatie in Europa, een internationaal centrum van uitmuntendheid waar wetenschappers en ingenieurs nieuwe technologieën ontwikkelen en testen. Het gaat om geavanceerde robotica en AI-aangedreven innovaties die de toekomst van werk in het hele netwerk van Amazon zullen bepalen.

Investeren in geavanceerde technologieën in het Europese netwerk van Amazons fulfilmentcentra

Het Lab, opgericht in 2017, vormt de spil van het wereldwijde Mechatronics & Sustainable Packaging-team dat in 2019 werd opgericht. Het team zal tegen het einde van 2024 verantwoordelijk zijn voor de installatie van meer dan 1.000 nieuwe robotica- en AI-gestuurde innovaties in het Europese netwerk van Amazon fulfilmentcentra. Dat is goed voor een investering van meer dan 700 miljoen euro. Deze geavanceerde technologieën bestaan uit itemsorteerders, palletwagens en automatisch geleide voertuigen, die ondersteuning zullen bieden aan de werknemers van Amazon in hun rol op de verschillende sites van het bedrijf. Robotica en technologie spelen een cruciale rol in het verbeteren van Amazons operationele netwerk, terwijl AI het bedrijf in staat stelt om deze verbeteringen op te schalen voor een werking die miljoenen klanten wereldwijd bedient.

Elke technologie brengt andere vaardigheidseisen en in veel gevallen moeten er nieuwe specifieke functies gecreëerd worden. In totaal zijn er al meer dan 50.000 banen in fulfilmentcentra in heel Europa bijgekomen in de afgelopen tien jaar door de introductie van nieuwe technologieën die werknemers ondersteunen in hun rol, hen een veiligere werkomgeving bieden en mogelijkheden tot bijscholing bieden.

Tegelijkertijd hebben robotica en AI-aangedreven innovatie een positieve impact op de prijs, het aanbod en het gemak voor Amazons klanten. Dit is een van de factoren waardoor Amazon in 2023 wereldwijd met de hoogste snelheid ooit kon leveren aan Prime-leden, met meer dan 7 miljard artikelen die dezelfde of de volgende dag arriveerden, waaronder meer dan 4 miljard in de VS en meer dan 2 miljard in Europa.

Een internationale hub voor mensen: van opleidingsteams tot publieke rondleidingen

Het Lab is meer dan alleen het internationale innovatiecentrum voor Amazon teams. Het dient als trainingscentrum voor Amazon Robotics operators en als proeftuin voor start-ups die financiering en begeleiding krijgen via het Amazon Industrial Innovation Fund. Bovendien zal het Lab vanaf 2024 open zijn voor publieke rondleidingen, zodat klanten, scholen en andere geïnteresseerden kunnen ontdekken hoe Amazon innovaties creëert en ontwikkelt.

Stefano La Rovere, directeur Global Robotics - Mechatronics & Sustainable Packaging, zegt:

"We zijn trots om de deuren van ons Lab te kunnen openen, niet alleen als innovatiecentrum voor Amazon, maar ook om klanten, scholen en start-ups aan te moedigen, zich te laten inspireren en te leren over het potentieel van technologieën om een betere en veiligere toekomst van werk te creëren. Bij Amazon zijn we vastbesloten om groots te denken - over een periode van vijf jaar, tot eind 2024, zullen we meer dan €700 miljoen hebben geïnvesteerd in de implementatie van meer dan 1.000 robotica systemen in ons Europese netwerk van fulfilment centra. Daarnaast heeft de introductie van nieuwe technologieën in de afgelopen tien jaar gezorgd voor 50.000 nieuwe banen binnen onze activiteiten in Europa."

Hij voegde eraan toe: "Het Lab is de uitvalsbasis van een divers en internationaal team van ingenieurs en wetenschappers die zich inzetten om innovatieve manieren te vinden om de dagelijkse taken van onze werknemers te verbeteren, om een veiligere werkplek te creëren en om onze klanten consequent van dienst te zijn."

Alleen al in 2024 verwacht Amazon 120 nieuwe automatiseringstechnologieën te introduceren in het Europese netwerk. Laten we eens kijken naar enkele van de meest opwindende innovaties die de afgelopen jaren uit de Amazon Labs zijn gekomen, waaronder de Universal Robotic Labeler (URL) die vandaag werd onthuld, en onderzoeken hoe ze de werkplek bij Amazon en daarbuiten transformeren.

Universal Robotic Labeler (URL)

De URL (Universal Robotic Labeler) is een supersnelle auto-etiketteertechnologie die de plaatsing en hechting van etiketten op onregelmatige oppervlakken verbetert. De innovatie zit in de mogelijkheid om verschillende soorten en afmetingen labels aan te brengen op verschillende soorten onregelmatig gevormde producten. Aan de ene kant kunnen kleinere etiketten worden aangebracht, waardoor de verpakking kleiner kan zijn. Aan de andere kant kunnen etiketten worden aangebracht op papieren zakken, zelfs onregelmatig gevormde zakken, of rechtstreeks op producten en op producten die in hun originele verpakking worden verzonden. Daardoor is er geen extra verpakking nodig. Zo heeft de klant minder afval en moet ze ook minder recycleren. De URL-machine betekent een aanzienlijke vooruitgang in de fulfilmenttechnologie van Amazon. Het verbetert het hele etiketteringsproces, draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf en komt uiteindelijk ten goede aan de functies van de werknemers, de klantervaring en het milieu.

Universal Item Sorter (UIS)

De Universal Item Sorter (UIS) zorgt ervoor dat elke dag duizenden producten efficiënt naar verzendlocaties worden gesorteerd. Zodra het systeem wordt ingeschakeld, maakt het gebruik van geavanceerde draadloze technologie om shuttles (iBOT's), in beweging te brengen. Deze shuttles rijden in verschillende richtingen om de items te vervoeren en plaatsen elk item in een bakje dat al is afgestemd op de eindbestemming. Deze nauwgezette planning zorgt ervoor dat het juiste item nauwkeurig aan de bijhorende draagtas wordt gekoppeld. Het UIS geeft prioriteit aan veiligheid en ergonomie op de werkplek. Door de integratie van intelligente technologie wordt de fysieke belasting van werknemers geminimaliseerd, wat bijdraagt aan een veiligere werkplek. Bovendien biedt het UIS ruimtebesparende sorteermogelijkheden: dit systeem kan, in een compacte voetafdruk, tot 40 verschillende bakken herbergen, die bij 40 verschillende eindbestemmingen horen. Hierdoor kan Amazon de afmetingen van zijn gebouwen verkleinen, waardoor zowel de voetafdruk als het energieverbruik afnemen.

Automated Tote Retriever (ATR)

De Automated Tote Retriever (ATR) vult de UIS (Universal Item Sorter) aan door processen te optimaliseren en de veiligheid en ergonomie voor werknemers te verbeteren. Een shuttle die verbonden is met de UIS beweegt over een rail over de volledige lengte van de UIS-wand en ontvangt meldingen wanneer een bak vol is. In reactie daarop gaat de shuttle naar de volle bak en gebruikt een speciale grijper om deze te vervangen door een lege bak. Zodra dit gebeurd is, gaat de UIS verder met het leveren van items op deze locatie en herhaalt het proces zich naadloos. Door het vervangen van de bakken te automatiseren, zijn er door de ATR minder handmatige inspanningen nodig, wat bijdraagt aan een meer gestroomlijnde en ergonomische workflow met minder stappen en minder tillen voor Amazon-werknemers, terwijl de efficiëntie wordt verbeterd.

Bag Containerization Matrix Sorter (BCMS)

De Bag Containerization Matrix Sorter (BCMS) optimaliseert de sorteercapaciteit van Amazon door pakketten met dezelfde eindbestemming te identificeren en te groeperen in fulfilmentcentra. Het systeem biedt binnen een compacte ruimte ergonomische en ruimtebesparende sorteermogelijkheden. Het systeem categoriseert pakketten op innovatieve wijze in transportzakken, klaar voor ‘laatste-kilometer-levering’. Dit voorkomt onnodige dubbele aanraking van hetzelfde pakket in een fulfilmentcentrum en in een sorteercentrum, waardoor de operationele efficiëntie wordt geoptimaliseerd en de menselijke inspanning wordt verminderd.

Automated Guided Cart (AGC)

De Automated Guided Cart (AGC) is een platte, autonome robot op wielen die onder stapels lege bakken glijdt en deze automatisch door fulfilmentcentra vervoert. Hierdoor hoeven werknemers minder zware ladingen te duwen of te dragen over lange afstanden. Sensoren aan de onderkant van de robot lezen een magnetische tape op de vloer om zichzelf te navigeren, terwijl veiligheidsscanners detecteren of er mensen of obstakels in de weg staan zodat de AGC kan vertragen of stoppen tot de weg vrij is.

Flat Sorter Robotic Induct (FSRI)

Robots houden van orde, de FSRI is een slim apparaat dat ervoor zorgt dat pakketten soepel, gelijkmatig en geordend door het fulfilmentcentrum bewegen. De FSRI neemt repetitieve taken over en maakt het leven van werknemers eenvoudiger. Met slimme visuele sensoren detecteert hij pakketten waar dan ook op de transportband, waarna een handige robotarm ze oppakt en op weg stuurt. De 'hand' van de robot gebruikt zuignappen om allerlei soorten pakketten zorgvuldig en veilig te hanteren.

Robotic Tote Palletizer (RTP)

De Robotic Tote Palletizer (RTP)-technologie is een fundamenteel onderdeel van het palletiseer-proces. Twee robotarmen werken samen om verschillende bakken zorgvuldig samen te voegen tot nette, dubbel gestapelde pallets. De eerste arm verzamelt drie of vier lagen bakken op een enkele pallet, terwijl de tweede twee pallets op elkaar stapelt tot een enkele eenheid. De RTP bindt vervolgens alles veilig samen met spanbanden en brengt een verzendlabel aan. Hierna schuift een medewerker de dubbele stapel veilig in een trailer die bestemd is voor het transportdok. Het is een complexe reeks handelingen die bijdraagt aan een veiliger en meer ergonomisch proces, waardoor werknemers uiteindelijk minder vaak zware pakketten hoeven te tillen.

Geautomatiseerde verpakkingstechnologieën

De geautomatiseerde verpakkingstechnologieën van Amazon maken, op verzoek, op maat gemaakte papieren zakken door items te scannen. Aan de hand van deze scan berekent de technologie de juiste hoeveelheid papier die nodig is voor een snelle en nauwkeurige verpakking. Deze machine verpakt individuele items, zoals videogames, sportuitrusting en kantoorbenodigdheden, in duurzame en flexibele op maat gemaakte papieren zakken. Het gebruik van hitteverzegelingstechnologie laat toe om elke zak goed af te sluiten, waardoor er zo min mogelijk lege ruimte overblijft. Door artikelen te verpakken in 100% recyclebare, op maat gemaakte, lichte papieren verpakkingen zonder opvulling, helpen de machines om gemiddeld meer dan 26 gram verpakking per zending te vermijden. Lichtgewicht papieren zakken die door Amazon worden gebruikt zijn tot 90% lichter dan kartonnen dozen van vergelijkbare grootte.

Amazon Robotics Vloer

De Amazon Robotics Floor is het hart van een fulfilment center. Het transformeert voorraadbeheer en geeft prioriteit aan de veiligheid en het comfort van werknemers in een ruimte waar technologieën en werknemers in harmonie samenwerken om miljoenen items te herbergen en te verzamelen. Duizenden AR (Amazon Robotics) aandrijfeenheden navigeren efficiënt onder de gele pods door en brengen ze naar ergonomische werkstations en terug naar de voorraadopslag. Hierdoor hoeven werknemers geen lange afstanden meer af te leggen om items te vervoeren.