Gifting onderzoek onthult: In 2022 veranderen Belgen hun manier van geschenken geven

21/11/2022 | Brussel

• 91% van de Belgen zal ook dit jaar tijdens de feestdagen cadeaus geven, maar zes op de tien zijn van plan om minder te geven en meer te spenderen tijdens solden
  • Geschenken worden dit jaar praktischer (58%), ook geldgeschenken staan bovenaan het verlanglijstje van de Belgen
  • Vier op vijf Belgen waarderen de gedachte achter een geschenk meer dan de prijs ervan
  • Geschenken geven (70%) wordt door meer Belgen gewaardeerd dan zelf een geschenk ontvangen (57%)

Brussel, 21 november 2022 – Amazon.com.be en het marktonderzoeksbureau Profacts voerden een enquête uit bij meer dan 2000 consumenten over hoe Belgische consumenten dit jaar cadeaus zullen geven tijdens de feestdagen. De meeste Belgen (91%) houden vast aan de kersttradities en zullen hun geliefden blijven verrassen met geschenken. Velen (64%) denken er echter aan om tijdens de komende feestdagen veranderingen door te voeren. Specifiek, zo’n 83% van de consumenten denkt erover om het aantal geschenken te verminderen, terwijl 91% van deze groep overweegt om dit jaar minder uit te geven. Om te besparen zijn deze consumenten van plan om zich te focussen op deal events. Zo’n 72% van deze consumenten is van plan om tijdens Black Friday en andere solden te shoppen om geld te besparen. Consumenten in Brussel (68%) en Wallonië (71%) zijn van plan om hun aankopen meer aan te passen dan de Vlamingen (59%). Belgische consumenten zullen gemiddeld voor zes personen cadeaus kopen en daar gemiddeld €132 aan uitgeven.

“Dit jaar zullen de Belgen tijdens de feestdagen hun budget aanpassen en zich, nog meer dan vorige jaren, richten op het vinden van lage prijzen. Meer dan 70% van de Belgische consumenten die hun budget aanpassen, zijn van plan om te shoppen tijdens deal events als Black Friday”, verklaart Eva Faict, Country Manager Amazon Belgium. “Bij Amazon.com.be vinden we het belangrijk om iedere dag lage prijzen aan te bieden en zullen we ook kortingen tot 35% bieden op duizenden producten tijdens Black Friday Week, die duurt van 18 november tot 28 november.”

De aard van geschenken zal veranderen – functioneel, praktisch en zelfgemaakt is weer trendy

Minder dure geschenken ontvangen dit jaar, tempert het enthousiasme van de Belgische consumenten voor de feestdagen niet. Zo’n 79% van de Belgen vindt de gedachte achter een geschenk belangrijker dan de prijs ervan en 58% van de consumenten is van plan om geschenken te kiezen die praktischer en functioneler zijn. Meer dan de helft van de Belgen verkiest een geldgeschenk boven een fysiek geschenk, aangezien het belangrijk is voor hen om producten te vinden die ze echt leuk vinden en nodig hebben. Dit jaar denken de Belgen er ook aan om zelfgemaakte geschenken te geven. Terwijl 12% van de Belgen in het verleden zelf kerstcadeaus heeft gemaakt, overweegt dit jaar bijna 1 op 5 (19%) dit voor het eerst. Bovendien denkt ongeveer een derde van de Belgische consumenten dat het goed is om minder cadeaus te geven, omdat zij de afgelopen jaren een overvloed aan cadeaus hebben gekregen.

Geschenken geven maakt meer mensen gelukkig dan geschenken ontvangen

Terwijl kinderen genieten van de magie rond Kerstmis, met alle geschenken die ze krijgen, ligt bij volwassenen de vreugde ergens anders. De meerderheid van de Belgen (57%) voelt zich blij wanneer ze geschenken ontvangen, maar nog meer Belgen (70%) verklaren dat geschenken geven hen gelukkig maakt.

"Dit jaar zal kerst nog steeds vreugdevol zijn", aldus Eva Faict. "Uit onze studie is gebleken dat meer dan 70% van de Belgen liever cadeaus geeft dan ze zelf ontvangt en de meerderheid verwacht dit jaar op een andere manier cadeaus aan te kopen. Een klein, maar goed doordacht geschenk kan een positieve indruk maken aan beide kanten. Het is de gedachte die telt."

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Profacts in samenwerking met Amazon.com.be. De enquête verliep online met een representatieve steekproef (N = 2005) voor België (quota voor leeftijd, provincie en geslacht). De enquête liep van 18 oktober 2022 tot 26 oktober 2022.

Over Amazon

Amazon steunt op vier pijlers: klantobsessie in plaats van concurrentiefocus, passie voor uitvinden, toewijding aan operationele uitmuntendheid en langetermijndenken. Amazon streeft ernaar om ’s werelds meest klantgericht bedrijf, de beste werkgever op aarde én de veiligste werkplek van de wereld te zijn. Klantbeoordelingen, 1-Click shopping, gepersonaliseerde aanbevelingen, Prime, Geleverd door Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo, Alexa, Just Walk Out technologie, Amazon Studios en The Climate Pledge zijn een paar van de zaken die door Amazon zijn geïntroduceerd. Voor meer informatie, bezoek https://www.aboutamazon.eu/ en volg @AmazonNews.