Persberichten

Meer dan de helft (56%) van de Belgische consumenten vindt het moeilijk om producten met duurzame eigenschappen te herkennen. Amazon maakt het voor klanten in België makkelijker om duurzame producten te vinden met de lancering van het Climate Pledge Friendly-programma

Meer dan de helft (56%) van de Belgische consumenten vindt het moeilijk om producten met duurzame eigenschappen te herkennen. Amazon maakt het voor klanten in België makkelijker om duurzame producten te vinden met de lancering van het Climate Pledge Friendly-programma

Meer dan de helft van de Belgen vindt het moeilijk om producten met duurzaamheidskenmerken te herkennen tijdens het online shoppen. 55% van de ondervraagde Belgen geeft verder ook aan dat ze willen dat retailers hen helpen bij het maken van duurzamere keuzes. Om klanten te helpen bij het vinden van duurzame producten, lanceert Amazon zijn "Climate Pledge Friendly"-programma in België.

202410_ClimatePledgeFriendly

02/10/2024

België, 1 oktober 2024 – Amazon.com.be kondigde vandaag de lancering van Climate Pledge Friendly aan, een programma dat het voor klanten gemakkelijker maakt om duurzame producten te ontdekken en te kopen. Klanten in België kunnen vanaf nu meer dan 70.000 producten met verschillende duurzame eigenschappen ontdekken. Van producten gemaakt met gerecycleerde materialen en biologisch afbreekbare materialen, tot producten die energiezuiniger zijn dan vergelijkbare artikelen. De duurzaamheidskenmerken zijn gebaseerd op 41 gecontroleerde en erkende certificeringen  van derden, zoals Rainforest Alliance, Fair for Life en Forest Stewardship Council. Ze erkennen producten die vooruitgang boeken op minstens één aspect van duurzaamheid.

Het Climate Pledge Friendly-programma wordt in België gelanceerd nu nieuw onderzoek aantoont dat Belgische consumenten wel duurzamer willen winkelen, maar daarbij meer hulp kunnen gebruiken. Uit het onderzoek, uitgevoerd in juli 2024 door OnePoll in opdracht van Amazon bij 1.000 Belgische consumenten, blijkt dat zeven op de tien (70%) de voorkeur geven aan producten met een positievere impact op mens en milieu. Meer dan de helft (56%) van de ondervraagden vindt het echter moeilijk om ze te identificeren. Belgische consumenten vinden het zelfs gemakkelijker om zelfbouwmeubels in elkaar te zetten (42%), een uitgebreid etentje te koken (39%) of nieuwe computersoftware onder de knie te krijgen (28%) dan de milieueffecten van producten tijdens het winkelen te berekenen.

Slechts 11% van de Belgische respondenten geeft aan altijd de milieu-impact van een product te begrijpen tijdens het online shoppen. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden wil dan ook dat retailers hen helpen om duurzamere keuzes te maken bij alledaagse producten zoals kousen, suiker of persoonlijke verzorgingsproducten zoals zeep of zonnecrème.

"Producten met duurzame eigenschappen zijn enorm populair bij Belgische consumenten.” Zegt Eva Faict, Country Manager van Amazon België. “Het is dus belangrijk dat klanten gemakkelijk kunnen begrijpen wat deze certificeringen precies betekenen. Met ons Climate Pledge Friendly-programma maken we het voor onze Belgische klanten makkelijker om duurzame keuzes te maken op amazon.com.be." 

Het Climate Pledge Friendly-programma van Amazon omvat verschillende productcategorieën zoals beauty, mode, basisproducten, huishoudartikelen en elektronica. Je vindt er producten van bekende merken zoals Samsung, Gillette, Philips en Oral-B, maar ook van lokale verkopers zoals IRO Matcha en Valley of Tea.

Om het voor klanten makkelijker te maken producten die in aanmerking komen te herkennen, zijn deze voorzien van een link “duurzaamheidskenmerken”. Zo kunnen klanten tijdens het winkelen op Amazon.com.be  meer te weten komen over de duurzame aspecten van het product zoals de productieprocessen, herkomst of verpakking. Meer informatie wordt ook getoond op individuele productpagina’s en in een speciale sectie van de winkel op: amazon.com.be/climatepledgefriendly.

"Onze missie is om hoogstaande biologische thee aan te bieden die op een milieuvriendelijke manier wordt geteeld,” zegt François Van den Brulle, oprichter van IRO. “Daarom werken we graag samen met Amazon aan het Climate Pledge Friendly-initiatief. We geloven dat dit initiatief consumenten zal helpen om gezondere en duurzamere keuzes te maken.”

Certificeringen zijn belangrijk voor Belgische consumenten: bijna drie kwart (74%) van de ondervraagden geeft aan de duurzaamheidsclaims van een product eerder te vertrouwen als deze worden ondersteund door een officieel certificaat van een erkende organisatie. De helft (50%) van de ondervraagde Belgen geeft zelfs aan weleens een aankoop te hebben afgebroken omdat ze de duurzaamheidsclaims niet vertrouwden of begrepen.

“Bij Valley of Tea zijn we blij dat onze producten de Climate Pledge Friendly beschrijvingen van Amazon zullen dragen”, zegt Wouter Gryson, oprichter van Valley of Tea. "We leggen ons toe op directe handel en bieden biologische, natuurlijke producten aan. Hierdoor zorgen we er mee voor dat boeren een eerlijke vergoeding krijgen, halen onze producten de hoogste kwaliteitsnormen en streven we naar een milieuvriendelijk productieproces van boer tot kopje."

Zes op de tien (60%) van de ondervraagde mensen zijn meer geneigd om voor een nieuw merk of product te kiezen wanneer de sociale, ethische en ecologische referenties duidelijk vermeld staan, online of op de verpakking. Zo weten ze zeker dat die merken aansluiten bij hun eigen principes.

In 2023 groeide de CPF-productselectie van Amazon wereldwijd naar meer dan 1.4 miljoen artikelen, dat is een stijging van 157% ten opzichte van 2022. Wereldwijd kozen meer dan 60 miljoen Amazon-klanten voor een CPF-product in plaats van hun gebruikelijke merk. Een duidelijk signaal aan verkooppartners dat klanten op zoek zijn naar duurzame producten.

Volgens het onderzoek zijn de meest gezochte duurzaamheidskenmerken waar Belgische consumenten naar op zoek zijn: recycleerbare verpakkingen (35%), minder verpakkingsmateriaal (33%), dierenwelzijn (31%), waterbesparing (28%), energie-efficiëntie (25%) en producten die gemaakt zijn met chemicaliën die veilig zijn voor mens en milieu (24%). Het Climate Pledge Friendly-programma van Amazon maakt het makkelijker om producten te vinden die voldoen aan deze eisen.

De vijf productcategorieën waar Belgische consumenten de meest duurzame opties verwachten zijn kleding (53%), schoonmaakproducten (44%), voedingsmiddelen en dranken (44%), elektronica (37%) en cosmetica en schoonheid (36%).

Voor meer informatie over de kwalificatiecriteria van het programma en om de verschillende duurzame producten te vinden, surf naar  naar www.amazon.com.be/cpfshop of zoek naar de link 'duurzaamheidskenmerken' op producten die in aanmerking komen.