9 takeaways uit Amazons meest recente duurzaamheidsrapport
Na vijf jaar The Climate Pledge beschrijft het jaarverslag hoe we werken aan een duurzamer bedrijf voor onze klanten, onze mensen en onze planeet.
Elk jaar toont Amazon de steppen voorwaarts op gebied van duurzaamheid met de publicatie van ons jaarlijkse duurzaamheidsrapport. In het rapport van dit jaar kondigen we aan dat we vorig jaar een belangrijke mijlpaal hebben bereikt - we hebben 100% van de elektriciteit die we gebruiken voor onze wereldwijde activiteiten gematched met hernieuwbare energiebronnen. We bereiken dit doel zeven jaar eerder dan gepland. We hebben ook belangrijke stappen gezet om ons transport- en leveringspark koolstofvrij te maken, met meer dan 24.000 elektrische voertuigen over de hele wereld. We blijven nieuwe oplossingen bedenken en erin investeren om onze verpakkingen te verminderen en prioriteit te geven aan recyclebare materialen. Daarnaast zorgen we ervoor dat bestellingen onze klanten onbeschadigd bereiken. In Noord-Amerika hebben we onlangs aangekondigd dat we 95% van de plastic luchtkussentjes in verzendverpakkingen hebben vervangen door papieren vulmateriaal. En via het Climate Pledge Fund hebben we geïnvesteerd in 26 opkomende start-ups op het gebied van klimaat. We hebben ook meer dan 500 bedrijven in 45 landen geholpen om zich aan te sluiten bij The Climate Pledge.
Hier zijn een paar hoogtepunten uit het Duurzaamheidsverslag van dit jaar.
- Koolstofvrije energie opschalen door investeringen in wind- en zonne-energie. In 2019 heeft Amazon het doel gesteld om tegen 2030 100% van de elektriciteit die wordt gebruikt voor onze wereldwijde activiteiten - waaronder onze datacenters, bedrijfsgebouwen, supermarkten en fulfillmentcentra - te dekken met 100% hernieuwbare energie. In 2023 hebben we dit doel bereikt, zeven jaar eerder dan gepland, dankzij meer dan 500 zonne- en windenergieprojecten wereldwijd. Bovendien zijn we volgens Bloomberg NEF al vier jaar op rij de grootste zakelijke inkoper van hernieuwbare energie. Lees hier meer over hoe we dit doel hebben bereikt.
- Onze totale voetafdruk en koolstofintensiteit verkleinen in een jaar van bedrijfsgroei. In 2023 hebben we onze koolstofvoetafdruk met 3% verlaagd, samen met onze koolstofintensiteit die met 13% is afgenomen. Een dalende koolstofintensiteit geeft aan dat we de groei van onze uitstoot succesvol loskoppelen van de groei van ons bedrijf. Met de koolstofintensiteit kunnen we meten hoe onze koolstofvoetafdruk verandert ten opzichte van de groei van ons bedrijf.
- Het lanceren van de Amazon Sustainability Exchange, die gratis hulpmiddelen biedt aan leveranciers. We zijn altijd op zoek naar manieren om sneller te werken, te innoveren en onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden. Doorheen de jaren hebben we veel geleerd over het integreren van duurzaamheid in de activiteiten van Amazon. We willen deze kennis delen met anderen zodat zij kunnen profiteren van onze ervaring. De onlangs gelanceerde Amazon Sustainability Exchange biedt eerder gepatenteerde informatie die bedrijven van alle groottes zal helpen zinvolle stappen te zetten in de richting van koolstofneutraliteit.
- Afval en plastic voor eenmalig gebruik bij leveringen aan klanten elimineren. Als het op verpakken aankomt, beginnen we met het beschermen van het product, zodat de bestellingen van klanten onbeschadigd aankomen. Vervolgens zoeken we naar manieren om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en prioriteit te geven aan recyclebare materialen. Sinds 2015 hebben we het gemiddelde verpakkingsgewicht per zending met 43% verminderd en meer dan 3 miljoen ton verpakkingsmateriaal vermeden, waarvan bijna een half miljoen ton alleen al in 2023. In Europa hebben we onze plastic leveringsverpakkingen voor eenmalig gebruik vervangen door 100% recyclebare papieren en kartonnen verpakkingen in ons fulfillmentnetwerk. En in de VS kondigden we aan dat Amazons eerste fulfillmentcentrum in Euclid, Ohio, geen plastic uitgaande verpakkingen meer gebruikt, maar 100% recyclebare papieren verpakkingen. Onlangs deelden we nog mee dat Amazon 95% van de plastic luchtkussentjes uit verzendverpakkingen in Noord-Amerika heeft vervangen door papieren vulmateriaal, en dat we toewerken naar volledige verwijdering aan het eind van het jaar.
- Sneller en met grotere operationele efficiëntie pakketten afleveren bij klanten. Klanten over de hele wereld ontvangen elke dag pakketten en in veel steden worden ze bezorgd door elektrische voertuigen (EV's) - we hebben meer dan 24.000 elektrische voertuigen op de weg over de hele wereld en in 2023 werden 680 miljoen pakketten bezorgd door EV's. We hebben ook onze activiteiten in de V.S. gereorganiseerd, waarbij we ons netwerk van fulfillmentcentra, tussenliggende sorteercentra, last-mile delivery hubs en transportvloot in acht regio's hebben ondergebracht. Dankzij dit nieuwe model brengen we producten dichter bij de klant, de leveringssnelheid optimaliseren en de uitstoot van voertuigen verminderen door bijna 16 miljoen afgelegde kilometers te vermijden.
- Datacenterinfrastructuur ontwerpen om de efficiëntie te verhogen. AWS ontwerpt zijn datacenters, inclusief servers en hardware, met het oog op efficiëntie, veerkracht en een lagere CO2-voetafdruk. Van de infrastructuur die de servers van stroom voorziet tot de technieken die ze koel houden, efficiëntie is een primair doel voor elk onderdeel van de AWS Global Cloud Infrastructure. Door AWS's niet aflatende focus op innovatie en het verhogen van efficiëntie, kunnen organisaties de CO2-voetafdruk van hun AI en machine learning workloads aanzienlijk verlagen door van on-premises naar AWS te verhuizen. Nieuw onderzoek schat dat de infrastructuur van AWS tot 4,1 keer efficiënter is dan on-premises, en wanneer workloads worden geoptimaliseerd op AWS, kan de bijbehorende CO2-voetafdruk tot 99% worden verminderd.
- Klanten een duurzamere productselectie bieden. Het Climate Pledge Friendly (CPF) programma helpt klanten bij het vinden van producten die zijn beoordeeld door een of meer betrouwbare certificeerders van duurzaamheid en door onszelf. In 2023 waren er meer dan 1,4 miljoen producten beschikbaar voor aankoop via ons Climate Pledge Friendly-programma, een stijging van 157% ten opzichte van 2022.
- Het stimuleren van veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden in de hele waardeketen van Amazon. Amazon werkt samen met organisaties die onze ambitie delen om de arbeidsomstandigheden voor mensen in onze hele waardeketen te verbeteren. In 2023 zijn we een samenwerkingsverband gestart met de Internationale Organisatie voor Migratie om de rechten en sociaaleconomische inclusie van arbeidsmigranten in onze waardeketen te bevorderen en veilige arbeidsmigratie in verschillende sectoren te verbeteren. Dit jaar hebben we ons werk op het gebied van veilige en gezonde werkplekken in onze productieketen uitgebreid door ons aan te sluiten bij Nirapon en het Life and Building Safety Initiative (LABS). Nirapon is een initiatief van de bedrijfstak dat zich richt op het bevorderen van de veiligheid op de werkplek in fabrieken in Bangladesh. Als lid ondersteunen we onze toeleveranciers door middel van opleiding en capaciteitsopbouw en bevorderen we een veiligheidsaanpak die zichzelf in stand houdt en voortdurend verbetert. Als lid van LABS, een initiatief van de sector dat zich richt op het verminderen van vermijdbare veiligheidsrisico's op het gebied van brand, elektriciteit en structurele gebouwen, werken we samen met andere merken om de veiligheid in onze toeleveringsketen van kleding in Cambodja, India, Indonesië en Vietnam te verbeteren.
- Waterbeheer omarmen bij alle wereldwijde activiteiten. Toegang tot schoon water is fundamenteel maar wordt steeds schaarser, en Amazon neemt stappen om de efficiëntie van het watergebruik te verbeteren en waterbronnen aan te vullen. In 2023 stelde Amazon nieuwe normen op voor het ontwerp van gebouwen in de VS om het watergebruik binnenshuis met 40% te verminderen, en in onze datacenters heeft AWS het doel om in 2030 waterpositief te zijn al voor 41% bereikt. Dit omvat ook investeringen in 15 wateraanvulprojecten die in 2023 3,5 miljard liter terugbrachten naar lokale gemeenschappen.
Vooruitblik
We weten dat vooruitgang er elk jaar anders uit zal zien op dit duurzaamheidstraject, en omdat Amazon's bedrijf evolueert en groeit, weten we dat onze inspanningen andere resultaten zullen opleveren. We blijven echter standvastig terwijl we uitvinden, aanpassen en onze weg zoeken om te voldoen aan onze belofte aan The Climate Pledge.
Lees meer over Amazons inzet voor duurzaamheid en lees ons Duurzaamheidsrapport 2023 in zijn geheel.