Belgische klanten kunnen hun pakketjes nu ontvangen zonder extra verpakking
Amazon levert in aanmerking komende producten nu in de originele verpakking van de fabrikant, met alleen een adreslabel. Het ontbreken van extra verpakking kan betekenen dat verzendingen lichter zijn, wat kan leiden tot een vermindering van de leveringsemissies per pakketje, en betekent ook dat klanten geen extra Amazon kartonnen doos of papieren zak hoeven te recyclen.
Volgens een onderzoek in opdracht van Amazon zou meer dan de helft van de Belgische volwassenen (52%) willen dat online bestelde artikelen zonder extra verpakking worden geleverd om de impact op het milieu te verminderen.
De resultaten van dit onderzoek komen er net nu Amazon steeds meer producten zoals keukenaccessoires, luiers en waspoeder aan consumenten in België levert zonder extra verpakking, dankzij een programma genaamd « Verzonden zonder extra verpakking van Amazon ».
Als gevolg hiervan zijn de pakketjes lichter, wat betekent dat er minder uitstoot is per geleverd pakketje. Klanten hoeven ook geen kartonnen dozen of papieren zakken van Amazon te recyclen. Sinds 2015 heeft Amazon het gewicht van zijn verpakking per geleverd pakje met gemiddeld 41% verminderd en meer dan 2 miljoen ton verpakkingsmateriaal geëlimineerd.
« Het programma van Amazon is een mooi voorbeeld van de inspanningen die bedrijven leveren om verpakkingen te voorkomen. Het past perfect in ons sectorbrede engagement om verpakkingen te verminderen en in de Green Deal Anders Verpakt die Comeos en honderden toonaangevende bedrijven in Vlaanderen hebben ondertekend. Deze casestudy is een geweldige inspiratiebron voor andere bedrijven in de sector », zegt Dominique Michel, CEO van Comeos, de Belgische retailfederatie.
Artikelen die klanten graag in de originele verpakking van de fabrikant ontvangen, met een eenvoudig verzendlabel erop, zijn onder andere dierenvoeding, toiletpapier, tuinartikelen en doe-het-zelfartikelen.
Uit het onderzoek bleek dat klanten bepaalde artikelen, zoals condooms en bikini-waxstrips, liever niet in hun originele verpakking ontvangen. Dat zijn productcategorieën die Amazon al discreet verpakt. Ook waardevolle artikelen zoals laptops zijn uitgesloten van het verpakkingsreductieprogramma van Amazon.
« Onze klanten zijn net zo bezorgd als wij over het verminderen van verpakkingen. We doen het al jaren met succes», zegt Thais Blumer, hoofd verpakkingsafdeling bij Amazon. « Maar het is voor ons niet genoeg om alleen verpakkingen te verminderen; we willen ze helemaal elimineren. »
« Door samen te werken met fabrikanten om hen te helpen robuuste verpakkingen te ontwerpen die zorgen voor veilige leveringen, zonder dat Amazon een extra papieren zak, envelop of kartonnen doos hoeft toe te voegen, werken we samen om alle onnodige verpakkingen te elimineren. Sinds 2001 hebben we aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd en het aantal bestellingen dat aan klanten in Europa wordt geleverd zonder extra verpakking met meer dan 50% verhoogd, en we zijn van plan om het aandeel producten dat in de originele verpakking wordt geleverd verder te verhogen. »
Klanten die artikelen in de originele verpakking zonder extra verpakking willen ontvangen, hoeven niets te doen. Als het artikel hiervoor in aanmerking komt, verschijnt er een bericht wanneer de bestelling wordt geplaatst waarin wordt aangegeven dat de inhoud van de levering zichtbaar zal zijn.
« Natuurlijk zal in bepaalde omstandigheden extra verpakking nodig zijn. Sommige klanten willen bijvoorbeeld cadeaus kopen op Amazon die bedoeld zijn voor andere leden van het huishouden, dus we moeten het verrassingselement behouden. Daarom bieden we degenen die dat willen de mogelijkheid om elk artikel dat anders in de originele verpakking zou worden geleverd, in een kartonnen pakket of papieren bezorgzak te verpakken », aldus Thais Blumer.
Klanten die de inhoud van hun bestelling willen verbergen, kunnen de optie 'Inhoud verbergen, verzenden in Amazon-verpakking' selecteren in een vervolgkeuzemenu.
In België heeft Amazon plastic wegwerpzakken vervangen door 100% recyclebare kartonnen en papieren verpakkingen voor bestellingen die vanuit Amazon distributiecentra worden verzonden.
In 2022 hebben we wereldwijd het gewicht van plastic verpakkingen per zending met meer dan 11% hebben verminderd.
Veiligheid en Testen
Producten die in aanmerking komen voor levering in hun originele verpakking ondergaan uitgebreide valbestendigheidstests, zodat de leveringsveiligheid gegarandeerd is: een geruststellend punt, gezien het feit dat 55% van de ondervraagden aangaf zich vooral zorgen te maken over mogelijke schade aan pakketjes die zonder extra verpakking worden verzonden.
Meer dan een derde (39%) bevestigt dat de garantie op omruiling of terugbetaling van ontbrekende of beschadigde artikelen hen het vertrouwen geeft om leveringen in de originele verpakking te accepteren. Klanten weten dat als ze een probleem hebben, ze contact kunnen opnemen met de klantenservice van Amazon om een omruiling of terugbetaling aan te vragen.
Opdringerige buren lijken geen probleem te zijn voor Belgische consumenten. 78% van de ondervraagden zei zelfs dat ze hun buren vertrouwden om hun pakjes in ontvangst te nemen tijdens hun afwezigheid.
Amazon werkt samen met fabrikanten zoals Procter & Gamble om hen te helpen bij het ontwerpen en testen van verpakkingen voor hun producten, zoals Pampers, Swiffer en Ariel, zodat ze in hun originele verpakking kunnen worden verzonden. Wanneer extra verpakking nodig is, gebruikt Amazon machine learning algoritmes om de beste verpakkingskeuzes te maken in termen van geschiktheid voor het product, het verminderen van de hoeveelheid gebruikte materialen en het garanderen van een veilige levering.
Naast het verminderen van verpakkingen is Amazon medeoprichter en eerste ondertekenaar van The Climate Pledge, een belofte om netto nul emissies te bereiken tegen 2040, die nu door meer dan 450 ondertekenaars uit 57 sectoren en 38 landen is ondertekend. Als onderdeel van deze belofte is Amazon op weg naar 100% hernieuwbare energie voor al zijn activiteiten in 2025. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan dat het meer dan 1 miljard euro zou investeren om zijn Europese transportnetwerk te elektrificeren en zijn CO2-uitstoot te verminderen.
Klik hier voor meer informatie over het verpakkingsreductieprogramma van Amazon.