Illustrator Tom Schamp leent zijn unieke tekenstijl aan Brands of Belgium, de nieuwe Belgische online winkel van Amazon (www.amazon.com.be)

18102022_Tom Schamp

18/10/2022 | Luxemburg

Luxemburg, 18 oktober - Amazon heeft samengewerkt met de Belgische illustrator Tom Schamp voor het ontwerp van de Brands of Belgium-winkel op de net gelanceerde Amazon.com.be. In deze nieuwe webshop kunnen consumenten duizenden Belgische merken en producten ontdekken. Wie hier shopt, koopt lokaal en steunt artisanale makers, snel groeiende startups en gevestigde waarden uit eigen land. Dit ambitieus project vroeg om een passende look, vond het team van Amazon België. Een kolfje naar de hand van Tom Schamp. Deze Belgische illustrator gooit al tientallen jaren hoge ogen met zijn kleurrijke en heerlijk naïef aandoende schilderijtjes. Typisch Belgisch, noemen ze zijn stijl in het buitenland. Vindt hij dat zelf ook? We vragen het hem tijdens een bezoek aan zijn atelier in het Brusselse, waar hij de laatste hand legt aan de ontwerpen voor Brands of Belgium.

Tom Schamp: “Toen ik in Frankrijk doorbrak, vonden ze me inderdaad ‘très belge’. In de reviews viel regelmatig de naam Magritte. Er zijn ergere namen om mee vergeleken te worden, zeker? (lacht). Dat surrealisme zit in veel Belgische creaties, vind ik. Onze illustratoren worden wel geïnspireerd, maar niet gehinderd door de realiteit. Ook opvallend: Belgen pikken wereldwijd dingen op en mengen die invloeden door elkaar, tot er iets nieuws en origineels ontstaat. Een Belgisch potje, zeg maar. Soms is het resultaat lelijk, maar soms ook poëtisch mooi.”

Poëtisch mooi: die omschrijving past perfect bij de illustraties die Tom voor de homepage van Brands of Belgium maakte. Hij gebruikte daarvoor zijn vertrouwde werkwijze. Met felle kleuren uit zijn acrylverftubes schildert hij eerst achtergronden en figuren op karton, die hij vervolgens scant en digitaal bij elkaar puzzelt tot collages met superveel details.

Tom Schamp: “De banner bovenaan de homepage is een tricoloor landschap geworden. Als je van links naar rechts kijkt, maak je een tocht doorheen het land: van ‘t zeetje en de ‘plat pays’ tot en met de heuvels van de Ardennen. Er mochten ook wel wat Belgische clichés in zitten: trapgevels, leeuwtjes van Waterloo, … De façades zijn allemaal winkels. Ik wilde tonen dat er achter die online brands ook echte winkels schuilgaan. Die grens tussen digitale en fysieke shop vervaagt trouwens steeds meer – ook voor mijn werk is dat zo.”

De illustraties van Tom nodigen uit om te kijken… en te blijven kijken. Hoe langer je dat doet, hoe meer verrassende details en grappige figuurtjes er overal opduiken. Je blijft nieuwigheden ontdekken, net zoals je dat doet in de Brands of Belgium winkel zelf.

Tom Schamp: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaren online shopper ben. Ik ga naar de boekenwinkel, de tekenwinkel, de kapper en de fietshersteller, en dat is het. Mijn boeken zijn natuurlijk wel online te koop, via de uitgeverij. Katrien (Van Lierde, zijn levens- en werkpartner) en ik overwegen nu wel om een eigen stekje op www.amazon.com.be te regelen, om zelf posters en andere spullen te verkopen. Brands of Belgium lijkt me een prima manier voor Belgische creatievelingen om hun producten aan de wereld te tonen.”

Ook Eva Faict, Belgium Country Belgium voor Amazon, kijkt mee over de schouders van Tom. Zij ziet de illustraties voor het eerst. Haar brede smile spreekt boekdelen.

Eva Faict: “Wow! Ja, ik vind het heel tof. België is het land van Bruegel, Magritte, Hergé en Vandersteen. Daarom wilden we voor de lancering van onze Brands of Belgium online winkel supergraag samenwerken met een Belgische illustrator. De illustraties van Tom gaan ons helpen om onze Belgische merken in het zonnetje te zetten. Daar zitten zowel éénmanszaken als grotere ondernemingen bij. Hoe langer ik ermee bezig ben, hoe meer ik te weten kom over wat er allemaal bedacht en gemaakt wordt in dat landje van ons. We mogen er echt fier op zijn. Mijn droom voor Brands of Belgium? Dat www.amazon.com.be de go-to wordt voor Belgische consumenten die bij Amazon willen shoppen. En dat we voor veel Belgische ondernemers de springplank mogen worden naar meer groei. Via Amazon zijn ze maar een paar clicks verwijderd van 300 miljoen klanten. Het zou tof zijn als Belgische bedrijven via hun Amazon webshop wereldwijd kunnen scoren.”

About Tom Schamp

• °1970
  • Groeide op in en rond Brussel en woont nu in een voorstad ervan
  • Bouwt sinds 30 jaar een stevige internationale reputatie op met commerciële opdrachten, illustraties voor magazines en prentenboeken