Cadeau-onderzoek onthult: Een geschenk is meer dan enkel een geschenk

Belgen trekken conclusies over hun cadeaugevers

17/11/2022 | Brussel

• 79% van de Belgen vindt de gedachte achter een geschenk belangrijker dan de prijs ervan
  • 64% van de Belgen waardeert een persoon meer bij het krijgen van een attent geschenk
  • Geschenken geven kan gemakkelijk verkeerd gaan: Eén Belg op vier (23%) heeft ooit al eens een teleurstellend cadeau gekregen
  • 52% van de vrouwen die een teleurstellend cadeau kreeg, had het gevoel dat de cadeaugever hen totaal niet kent

Brussel, 17 november 2022 – “Verras me!” Herken je dit gezegde wanneer je partner, familie of goede vrienden je vragen naar je kerstwens? Pauzeer even en denk er nog eens over na, voordat je de volgende keer deze weg inslaat. Uit een enquête van Amazon.com.be en marktonderzoeksbureau Profacts bij meer dan 2000 Belgen, blijkt dat dit antwoord hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot teleurstelling op kerstavond.

Cadeaus geven is moeilijker dan je denkt

Tenminste 67% van de Belgen (72% van de vrouwen, 61% van de mannen) vond de meeste of alle geschenken die ze vorig jaar kregen leuk. Belgen zijn het erover eens dat je je liefde niet toont met een “duur” cadeau, maar met de moeite die je erin steekt. 79% van de Belgen hecht meer waarde aan de gedachte achter het geschenk dan aan de prijs ervan. Tijd investeren om een attent geschenk te vinden is dus ongelofelijk belangrijk – hoewel dit soms een moeilijke zoektocht is. Slechts 38% geniet van de jacht op kerstcadeaus. Wie een attent geschenk geeft, wordt meer geapprecieerd door wie het geschenk ontvangt. Immers, 64% van de Belgen heeft meer waardering voor diegene die een attent geschenk geeft. Uit de recente studie blijkt echter dat cadeaus ook verkeerd kunnen uitpakken en dat één op vier Belgen al ooit een teleurstellend kerstcadeau heeft ontvangen. En dit stelt meer mensen teleur dan verwacht: 52% van de vrouwen en 37% van de mannen hadden daarbij het gevoel dat hun geliefde cadeaugevers - voornamelijk familieleden (27%) en verrassend genoeg ook partners (25%) - hen niet kent. Gen Z, die 25 jaar en jonger zijn, is vooral teleurgesteld over de cadeaus die ze van hun ouders krijgen (45%).

De discretie van de Belgen staat het geven van attentvolle geschenken in de weg

Mensen gaan maar al te graag gênante conversaties uit de weg. Om gevoelens te sparen, zullen de Belgen die een teleurstellend geschenk ontvangen, doen alsof ze het leuk vinden - ook al vinden ze er in werkelijkheid niets aan. 88% veinst hun enthousiasme bij het uitpakken en slechts 12% durft zeggen wat hij of zij écht denkt. De meeste Belgen weten dan ook niet wanneer ze een ongepast geschenk geven, en denken dat ze er goed in zijn. 70% van de Belgen zegt dat het geven van een geschenk hen gelukkig maakt. En aangezien de cadeaugevers niet weten dat zij niet aan de verwachtingen hebben voldaan, kunnen ze ook niet leren uit hun fouten om dat in de toekomst wel te doen. Een ander probleem is dat de meeste Belgen (65%) die een geschenk verwachten dit jaar, zelf niet weten wat ze voor Kerstmis willen. Slechts de helft van zij die weten wat ze willen (49%), neemt de tijd om een verlanglijstje op te stellen. Geen verrassing dus dat 41% van de enthousiaste cadeaugevers onzeker is over wat iemand ​ graag zou krijgen en waarom het geven van geschenken uiteindelijk misgaat.

Wat gebeurt er met de foute geschenken die we krijgen?

Maar wat gebeurt er met de teleurstellende cadeaus van partners, familie en goede vrienden? 70% zal het cadeau houden. Vrouwen zijn zelfs trouwer aan hun geschenken dan mannen. 76% van de vrouwen heeft hun teleurstellende cadeaus een plek gegeven, tegenover slechts 64% van de mannen. En hoe zit het met degenen die ze weggeven? 59% heeft ze aan iemand anders gegeven of denkt eraan. Zo houden zij de vicieuze cirkel van “foute” cadeaus in stand. Gelukkig zijn er minstens evenveel mensen die een deel van hun ongewilde cadeaus gedoneerd hebben of die erover nadenken.

“Wanneer Belgen bij hun geliefden vragen naar de cadeaus die ze dit jaar graag zouden ontvangen, zouden ze twee keer moeten nadenken bij het simpele antwoord “Verras me”, vertelt Eva Faict, Country Manager Amazon.com.be. “Een open gesprek over de geschenken van de voorbije jaren en de cadeauwensen voor dit jaar, is nodig om een geschenk te krijgen dat je écht wilt. Vooral dit jaar, waarin veel Belgen op hun budget moeten letten en ook praktische en essentiële zaken wensen. Op Amazon.com.be zijn we vastberaden om dagelijks lage prijzen aan te bieden, en zullen we ook kortingen tot 35% geven op duizenden producten tijdens de komende Black Friday Week, die duurt van 18 november tot 28 november.”

Noot voor de redactie: moeite met het opstellen van je eigen verlanglijstje voor kerst? Laat je inspireren door onze zorgvuldige selectie van de beste eindejaarsgeschenken voor hem, voor haar en voor Gen Z!

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Profacts in samenwerking met Amazon.com.be. De enquête verliep online met een representatieve steekproef (N = 2005) voor België (quota voor leeftijd, provincie en geslacht). De enquête liep van 18 oktober 2022 tot 26 oktober 2022.

Over Amazon

Amazon steunt op vier pijlers: klantobsessie in plaats van concurrentiefocus, passie voor uitvinden, toewijding aan operationele uitmuntendheid en langetermijndenken. Amazon streeft ernaar om ’s werelds meest klantgericht bedrijf, de beste werkgever op aarde én de veiligste werkplek van de wereld te zijn. Klantbeoordelingen, 1-Click shopping, gepersonaliseerde aanbevelingen, Prime, Geleverd door Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo, Alexa, Just Walk Out technologie, Amazon Studios en The Climate Pledge zijn een paar van de zaken die door Amazon zijn geïntroduceerd. Voor meer informatie, bezoek https://www.aboutamazon.eu/en volg @AmazonNews.