Logistiek

Amazon van plan om eind 2022 bezorgcentrum te openen op Blue Gate Antwerp om groeiende vraag tegemoet te komen

Het bezorgcentrum (delivery station) zal meer dan 50 directe banen creëren, evenals nieuwe partnerkansen voor lokale bezorgbedrijven, die op hun beurt ongeveer 200 bezorgers zullen tewerkstellen.

17022022_BlueGate opening

17/02/2022 | Luxemburg

Sinds Amazon werkzaam is in België, heeft het een vertrouwensband opgebouwd met verschillende bezorgers die in het land actief zijn; het bedrijf zal ook in de toekomst nauw met hen blijven samenwerken.

Om aan de toenemende vraag te voldoen en capaciteit aan zijn bezorgnetwerk toe te voegen, heeft Amazon plannen aangekondigd om tegen eind 2022 een bezorgcentrum in Antwerpen te openen. Amazon zal de site beheren en zal naast zijn bestaande bezorgpartners in België samenwerken met kleine en middelgrote onafhankelijke lokale bezorgers.

Pakketten zullen naar het Antwerpse bezorgcentrum worden verzonden vanuit de bestaande Europese fulfillment- en sorteercentra, onder meer in Frankrijk en Duitsland. Eenmaal aangekomen in Antwerpen zullen de pakketten per adres worden gesorteerd en door onafhankelijke Belgische bedrijven worden afgeleverd bij klanten in het stadscentrum en de wijdere omgeving van Antwerpen.

De toekomstige site zal eind 2022 operationeel zijn en meer dan 50 directe banen creëren, zowel op managementniveau als voor sorteermedewerkers in het bezorgcentrum. Hier vindt u meer informatie over de huidige vacatures en carrièremogelijkheden in België. Daarnaast zullen meer dan 200 chauffeurs die voor lokale bezorgbedrijven werken pakketten bij het bezorgcentrum ophalen en bij Amazon-klanten afleveren. In het kader van de groeiende vraag breidt Amazon dit netwerk van bezorgpartners in België uit, om zo meer kansen te creëren voor lokale bedrijven en hun medewerkers. Om meer te weten te komen over wat de rol van bezorgpartner bij Amazon precies inhoudt, kunnen mensen die geïnteresseerd zijn in het starten van hun eigen bezorgbedrijf contact opnemen met ons team via e-mail.

"Sinds Amazon actief is in België heeft het een vertrouwensband opgebouwd met verschillende bezorgers in het land en het zal ook in de toekomst nauw met deze partners blijven samenwerken. Wij zetten ons in voor een efficiënte levering aan klanten en het scheppen van honderden banen in de regio's waar wij actief zijn. Om deze reden, en om aan de toenemende vraag te voldoen en capaciteit aan zijn bezorgnetwerk toe te voegen, zal Amazon een eigen bezorgcentrum in Blue Gate Antwerp opzetten. Dat is positief nieuws voor onze lokale partners, onze toekomstige werknemers en onze klanten in de regio," aldus Robert Viegers, Directeur van Amazon Logistics Europe.

Amazon blijft investeren in transportinfrastructuur en andere innovatieve manieren om de supply chain-capaciteit uit te breiden. Het bedrijf innoveert ook in "last mile delivery"-oplossingen om de ervaring van klanten en werknemers te blijven optimaliseren.

Klanten zullen kunnen profiteren van de mogelijkheid om een veilige plaats te kiezen voor de levering van hun pakket als ze niet thuis zijn, evenals van Map Tracking, een functie die hen laat zien hoeveel haltes de chauffeur nog heeft voordat hun levering moet plaatsvinden.Tenslotte zullen klanten ook  gebruik kunnen maken van Photo on Delivery, een toepassing die klanten bewijst dat hun pakket veilig is afgeleverd. Deze diensten zouden automatisch beschikbaar worden gesteld voor pakketten die via het Amazon-bezorgcentrum worden geleverd.

Verder zullen bezorgingspartners en hun chauffeurs profiteren van technologische innovaties zoals intelligente routeplanning om hen te ondersteunen bij het leveren van pakketten aan klanten.

Als onderdeel van Amazon’s streven om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn, is het gebouw ontworpen met energie-efficiëntie als hoofdobjectief en wordt er gestreefd naar een ‘uitstekende’ BREEAM-certificering (Building Research Establishment Environmental Assessment Method). Verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) worden geregeld door een digitaal gebouwbeheersysteem (GBS) dat voor een comfortabele werkomgeving zorgt en onnodig energieverbruik vermindert. Het gebouw is uitgerust met zonnepanelen en LED-verlichting. Het project heeft meer dan 8.000m² aan groene ruimte en omvat een drainagesysteem om regenwater op te vangen en te hergebruiken.

Amazon is op weg om zijn activiteiten tegen 2025 van stroom te voorzien met 100% hernieuwbare energie (in 2020 werd reeds 65% bereikt) en is momenteel de grootste bedrijfsinkoper van hernieuwbare energie in Europa en wereldwijd. Voor locaties van onze hernieuwbare-energieprojecten over de hele wereld, zie hier.

In 2019 was Amazon medeoprichter van The Climate Pledge - een verbintenis om in 2040 in het hele bedrijf netto koolstofneutraal te zijn, 10 jaar eerder dan de Overeenkomst van Parijs. Meer informatie vindt u hier