Amazon.com.be

Amazon breidt het gebruik van elektrische voertuigen uit en levert nu meer dan 9 van de 10 pakketten in Antwerpen met elektrische bestelwagens

Amazon breidt het gebruik van elektrische voertuigen uit en levert nu meer dan 9 van de 10 pakketten in Antwerpen met elektrische bestelwagens

Het initiatief is een belangrijke stap naar het doel van het bedrijf om tegen 2040 koolstofneutraal te worden, 10 jaar eerder dan de doelstelling van de Klimaatakkoord van Parijs

02/11/2022 | Brussel

Brussel, 3 november 2022 - Amazon kondigde vandaag aan dat in de stad Antwerpen 9 van de 10 door Amazon afgehandelde pakketten worden geleverd vanuit zijn bezorgcentrum in Antwerpen door de 'last mile delivery' service partners met behulp van een tiental elektrische bestelwagens. Op deze manier decarboniseert Amazon zijn last mile delivery-proces door de uitstoot van uitlaatgassen voor het vervoer van de bezorgcentra naar de klanten te verminderen.

Het bezorgen van pakketten aan de stadsbewoners met elektrische voertuigen via zijn ‘last mile delivery’ service partners is een kritische stap in de richting van Amazons verbintenis om voor al zijn activiteiten netto nul koolstofuitstoot te bereiken tegen 2040, 10 jaar eerder dan het Klimaatakkoord van Parijs.

De verbintenis is het centrale doel van The Climate Pledge, mede opgericht door Amazon in 2019.

Eva Faict, Country Manager, Amazon.com.be verklaart: "Bij Amazon willen we een verschil maken op het vlak van milieubescherming omdat het een win-win is voor iedereen. Het is bevorderlijk voor het bedrijf, de planeet én onze klanten. We zijn enthousiast om onze Belgische klanten in Antwerpen te bedienen met elektrische bestelwagens. Het is een belangrijke stap naar ons doel om in heel België zero-emissie leveringen te realiseren."

In Antwerpen werkt Amazon samen met lokale leveringsbedrijven zoals RBR & Cie.

"We leveren al een jaar in de provincie Antwerpen en konden niet wachten om samen te werken met Amazon Logistics in het nieuwe depot Blue Gate. Dankzij de kwalitatieve elektrische voertuigen van Amazon en het elektrische laadapparatuur van het depot, hebben we de energietransitie van ons wagenpark in gang kunnen zetten. We hopen dat we in de toekomst verder kunnen bijdragen aan de energietransitie door over te stappen op een volledig elektrisch wagenpark. Onze chauffeurs zijn erg blij met deze voertuigen en we zijn er trots op dat we aan de verwachtingen van de lokale bevolking voldoen en tegelijkertijd ons steentje bijdragen aan duurzame ontwikkeling", aldus Rayane Rebbouh, CEO van RBR & Cie.

In heel Europa werkt Amazon voortdurend samen met zijn bezorgers om hun vloot bestelwagens te vernieuwen. Amazon kondigde onlangs plannen aan om de komende vijf jaar meer dan 1 miljard euro te investeren om zijn transportnetwerk in Europa verder te elektrificeren en koolstofvrij te maken, zodat pakketten duurzamer bij klanten worden afgeleverd. De investering is ook bedoeld om innovatie in de sector te stimuleren en meer openbare laadinfrastructuur aan te moedigen, waardoor de transportsector in het algemeen de uitstoot sneller kan verminderen. De partners van Amazon exploiteren meer dan 3.000 elektrische bestelwagens die pakketten bezorgen bij klanten in heel Europa, en Amazon verwacht er tegen 2025 meer dan 10.000 te hebben. ​

Sinds Amazon in 2019 The Climate Pledge lanceerde, is het bedrijf zwaar blijven investeren in hernieuwbare energie. Amazon is 's werelds grootste zakelijke inkoper van hernieuwbare energie en maakt wereldwijd 15,7 GW aan schone energiecapaciteit mogelijk. Amazon heeft nu meer dan 100 hernieuwbare energieprojecten in heel Europa, met een capaciteit van meer dan 4.200 MW. Zodra de projecten volledig operationeel zijn, zullen ze naar verwachting genoeg energie opwekken om het equivalent van 3,2 miljoen Europese huizen per jaar van stroom te voorzien.

Een recent rapport* toont aan dat online shopping leidt tot 50% minder uitstoot van broeikasgassen dan fysieke detailhandel en tot meer dan vier keer minder verkeer, omdat consumenten niet in individuele auto's naar de winkels hoeven te rijden.

(*Oliver Wyman, « Is E-Commerce Good for Europe”, April 2021).